Friday, January 30, 2009

kemas umah

Basmalah..Dengan Nama Allah Dengan Maha Pemurah Lagi Maha Penyanyang...

-: 26 Januari 2009 [ isnin] Gong Xi Fat Choi day..

Pada hari ini aku bangun agak kelambatan seperti biase memandangkan kadang2 aku bangun malam seperti biasa. agak2nye dalam pokol 10 a.m la kowt. lepas suboh je, lepas dah abes bace al-mathurat yg merupakan rutin harian dan solat sunat dhuha dalam kol 8 a.m, aktiviti seterusnya adalah TIDO!! weee!! udah la pagi2!! saat yang happy utk aku merehatkan kpale otak aku yang bersifat sederhana ini. alhamdulillah. aku meneruskan dengan pegi mandi dann sewaktu dengannya. he3. lepas 2 aku akan pegi mengadap PS2. game yang wajib kalo bukak ps2 je, mst la fifa09. besh siot. level men world class je. aim aku dalam game ni aku nak gune club2 yang kureng name power tapi laju dieorg pny player dan kalahkan club M.U,CHELSEA,LIVERPOOL!! huh!! sket ati je tgk club2 ni. ngeh3. skang club yang jadi pehatian aku SAO PAULA [ BRAZIL ] , RVER PLATE [ARGENTINA ] , INTER MILAN [ ITALI ] , dan lain2. ngeh3.

lepas blek solat zohor aku melihat rumah aku sudah kelihatan sepi2 sunyi. itu menunjukkan rumah aku orang2nye sudah kuar jejalan. aku memilih untuk dok kat umah sebab suasanenye sunyi yang bleh buat aku tenang tanpa gangguan n kene marah. weeee. dan pleng besh aku dapat mengemas umah dengan senang lenang tanpa kedua2 bos kat umah aku tiada pada masa ini. beliau dan beliau pergi ke rumah kawan di kuala kangsar untuk kutip duit toreh getah. untuk makluman lu semua, bapak aku nak ge umah kawan cine die utk kutip duit toreh getah sebab die ade bagi amanah kat soang kawan cine die ni untuk toreh2 getah kat ladang getah bapak aku 2. bapak aku n uncle 2 kongsi2 la hasilnye. tiap2 kali raya cina bapak aku akan datang lawat n sekaligus kutip duit2 hasil toreh getah. family aku dok kat ipoh. dulu tah aku penah cakap ''kalo nak soroh orang toreh getah, jangan soh orang melayu yang toreh, nanti kene tipu! bek soh orang cine je''. sebab 2 la bapak aku bagi amanah toreh pokok2 getah die kat uncle cine 2 [lupe lak name uncle 2] [ ngeh3 ].

petang 2 lepas aku merompak ape2 makanan kat dapo, aku meneruskan misi untuk kemas umah. umah aku ni banyak sangat barang2 lame. kalo kemas je kang bog boss marah lak. pantang je usik sket nak kemas, kang mesti kene bising. 2 yang aku malas kemas umah sangat mase big boss ade dalam umah. aku memulakan misi di dapor umah. ngeh3. singki yang agak kelaamaan tidak di cuci n di basoh. mase 2 ingat jugak yang ibu slalu gune. mesti la xde mase nak basoh2 sangat singki 2. die cbok untuk memasak untuk 1 family. kadang2 dari pagi sampai la petang hari baru die bleh relax sket. nak solat pon kadang2 tp kadang2 die solat dulu baru sambung blek keje kat dapor 2. anak mane lakan xnak senangkan mak dieorg. aku pon cuci jela wolopon agak memang kotor la singki 2. sebab aku yakin da taun2 xcuci. tapi xtau la kalo ade orang yang cuci time aku xde kat umah ke.

mule2 aku angat pingan mangkuk kuali cawan yang ade kat atas singki 2, lepas 2 aku cuci2! perh! gile r! banyak gile kotor2 kat singki. tp xde la sampai brulat ek. ngeh3. cuci2 dan cuci. dimulakan dengan bismillah. cuci2. disudahi dengan alhamdulillah.

lepas 2 aku teroskan jajahan aku untuk kemas pingan mangkuk dalam almari hijau dekat2 ngan singki. susunan pingan2 2 xteratur. dalam almari 2 ade 3 tingkat n panhangnye dalam 3 meje budak skola. mule2 aku keluarkan dulu2 pingan2 n mangkuk2 antik mak aku 2 [berhabok beb ] [ tp xla semua ] [udah la nak ke,as, pastu luakan sume lak ] [ mmg sengal ] [ kui3 ]. lepas 2 aku masok2 kan blek bagi kemas2. paper lame aku tuka paper baru jadi lapik meje 2. dan akher nye. fuh. alhamdulillah. lepas 2 dalam kol 4 mcm 2 baru abeh. aku lepak2 dulu kat depan tv. lerih gak kemas dapor je. 2 pon xkemas sume lagi sebab dah kol 4. bisenye kol 4 aku ske gerak awal ge surau. tenang sket dok kat situ. leh cuci ati yang kotor ni. tapi ptang 2 aku dok dulu. lepak2 tengok tv jap. lepas 2 tangok2 aku tertido da. perh. bangun2 kol 6 da. ngeh3. n pastu family aku blek dengan selamat. alhamdulillah. khing!

1 comment:

ainaanya said...

wehuuu!!
abg irfan rajin giler..
ader apply jdik suri rumah smntra?
hehehehehe
ate dah rajin sgt,umah aye nie ader
la tugas2 sprti yg abg mahukn..
hahahah..
apply la borang erk..
msty lulus nyer..!!
btw,kamo0 rajin sprti WONDER PETS!!